واکاوی کاستی ها و فرصتهای آموزش مجازی در آموزش مددکاری اجتماعی در دوره همه گیری کرونا در ایران دکتر غنچه راهب ، دانشیار گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
هدف : این پژوهش با هدف بررسی کاستی ها و فرصت های آموزش مجازی در آموزش مددکاری اجتماعی در دوره همه گیری کرونا در ایران انجام گرفته است. روش: روش پژوهش، تحلیل محتوای قرار دادی بوده است، جامعه پژوهش دانشجویان و آموزشگران رشته مددکاری اجتماعی در سه مقطع آموزش کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده اند، روش نمونه گیری گلوله برفی بوده است و با 20 دانشجوی مددکاری اجتماعی و 5 نفر از اساتید مددکاری اجتماعی مصاحبه انجام شده است، یافته ها کدگذاری باز شدند و طبقه بندی گردیدند. نتایج: یافته ها نشان می دهند که آموزش مددکاری اجتماعی در ماهیت، ملزومات و سازه ها دچار نقصان و کاستی است و در بخش های تعیین کننده های آموزش، فرآیند آموزش و نتایج حاصل از آموزش نیز مشکلات عمده ای وجود دارد، روشهای آموزش محدود به روشهای آموزش مستقیم می گردد، نقص در فرآیند الگوگیری، تقویت و ارائه بازخورد، آموزش تکنیک ها و مهارت آموزی، نقص در تلفیق آموزش عملی و نظری و رشد نیافتن مهارت های ارتباطی و ارزشیابی دقیق از آموخته ها وجود دارد. آموزندگان در جریان آموزش مجازی دچار نقایص انگیزشی، شناختی و عاطفی می گردند. یادگیری در زمینه و عرصه آموزش حاصل نمی شود و آموزندگان به کاربرد عملی آموزش نظری اشراف نمی یابند. آموزندگان آموزش مجازی را آموزش موثر نمی دانند که منجر به یادگیری ملموس و کاربردی شود. در بخش فرصت ها آموزندگان به کاربرد ابزارهای آموزش مجازی اشراف می یابند و روش های آموزش خودگردان تقویت می شود، برخی از سازه های انگیزش درونی تقویت می شود و آموزندگان خود برای شناسایی فرصت ها و زمینه های مهارت آموزی تلاش می کنند. بحث: اگرچه آموزش مجازی کاستی های بنیادین در فرآیند آموزش ایجاد می نماید، اما می تواند روشی نوین برای آموزش خودگردان آموزندگان باشد، تلفیق دو روش آموزش مجازی و حضوری، امکان آموزش موثرتر در مددکاری اجتماعی را فراهم می سازد.
Investigating the shortcomings and opportunities of e-learning in social work training during the COVID-19 epidemic in Iran Dr. Ghoncheh Raheb, Associate Professor, Department of Social Work, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences Objective: This study was conducted to investigate the shortcomings and opportunities of e-learning in social work training during the COVID-19 epidemic in Iran. Method: The research method was conventional content analysis. The research population was students and educators of bachelor, master and PhD. of social work. Using snowball sampling, 20 social work students and 5 instructors were interviewed, and the findings were coded and classified. Results: Findings show that social work education is deficient in nature, requirements and structures, and there are major problems in education process and results. Methods were limited to direct educations. There is a defect in the process of modeling, motivating, and providing feedback, teaching techniques and skill training, a defect in combination of practical and theoretical training and not developing communication skills and accurate evaluation of what has been learned. Learners experience motivational, cognitive, and emotional deficits during e-learning. Learning is not achieved in the field of education and learners do not master the practical application of theoretical education. Learners do not consider e-learning to be effective training that leads to tangible and practical learning. In the opportunities section, learners become proficient in the use of virtual training tools and self-regulation methods are strengthened, some structures of internal motivation are strengthened, and learners themselves try to identify opportunities and skill training opportunities. Discussion: Although virtual education creates fundamental shortcomings in the educational process, but it can be a new method for self-regulation. Combining the two methods of virtual and face-to-face education provides the possibility of more effective education in social work.
|